Як зробити резервну копію сайту WordPress
Привіт:) Прикро, коли в один момент втрачаєш результат багатогодинної роботи над сайтом внаслідок випадкової помилки обладнання, атаки хакерів або людського фактора. Щоб убезпечити себе від подібних неприємностей, краще подбати про це заздалегідь. У цьому пості я покажу, як зробити резервну копію сайту WordPress, щоб зберегти свою роботу, якщо щось піде не так у разі непередбаченого збою.
Що таке резервне копіювання (бекап) і чому важливе
Це створення повної копії сайту з можливістю зберегти її в будь-якому зручному для вас місці. Основне завдання бекапу — швидко повернути сайт у робочий стан.
У випадку ВордПрес рекомендую робити повну резервну копію. Сюди входять 2 основних компоненти: файли вашого ресурсу та його база даних.
У файлах зберігаються:
- код ядра WordPress,
- плагіни,
- теми,
- зображення,
- документи.
База даних містить весь контент, коментарі, замовлення інтернет-магазину, логіни та паролі, дані користувачів.
У разі втрати цих даних, ви у будь-який момент зможете відновити їх із заздалегідь зробленої резервної копії.
Тому важливо регулярно виконувати резервне копіювання всього сайту, щоб не втратити цінної інформації.
до змісту ↑Як зробити резервну копію сайту на WordPress
Покажу декілька способів. Усі вони виконують одне й те завдання, але відрізняються реалізацією. Вибирайте той, який найбільше підходить.
За допомогою плагіну
Для WordPress є декілька розширень, які весь процес беруть на себе. Від користувача потрібно лише виконати декілька налаштувань.
UpdraftPlus
Це одне з найпростіших та найпопулярніших WP-розширень для створення резервних копій.
- Встановіть плагін UpdraftPlus WordPress Backup Plugin.
- Перейдіть до Налаштування > UpdraftPlus Backups.
Модуль за замовчуванням не виконуватиме жодних дій.
- Щоб створити перший бекап, на вкладці Backup/Restore натисніть Bakup Now.
У спливаючому вікні виберіть дані для створення резервної копії. Перша опція відповідає за базу даних, друга — за файли сайту. Насамкінець підтвердіть операцію.
Плагін запустить процес. Якщо не буде помилок, ви побачите повідомлення про його успішне закінчення. У нижній частині сторінки з'явиться список усіх створених копій.
Для кожної резервної копії доступні дії відновлення та видалення.
Щоб відновити із резервної копії, натисніть кнопку Restore та виберіть, що саме необхідно відновити.
У наступному вікні модуль підготує файли для відновлення. По кліку Next та Restore запустить сам процес. Якщо все пройшло без помилок, ви побачите повідомлення про успішне завершення.
до змісту ↑Duplicator
Ще один потужний інструмент для повного бекапу. Відмінно підходить при перенесенні цілого сайту з локального комп'ютера на хостинг чи навпаки. Має зрозумілі опції та підійде навіть для новачків. Після встановлення та активації плагіну перейдіть до адмін-меню Duplicator.
Щоб створити копію, справа натисніть Create New.
У новому вікні вкажіть декілька опцій.
- Name. Назва резервної копії. Також можна додати короткий опис (посилання [Add Notes]).
- Storage. Це місце, де зберігатимуться резервні копії. За замовчуванням це каталог /wp-content/backups-dup-lite/назва_бекапу.
- Archive. Що саме зберігати? Якщо нічого не змінювати, за замовчуванням будуть скопійовані всі файли сайту та база даних.
- Installer. Додаткові опції. Їх можна пропустити.
Кнопка Next запустить перевірку файлів та можливість створення резервної копії. Якщо помилок немає, праворуч ви побачите повідомлення зеленого кольору.
Щоб запустити процес, натисніть кнопку Build. Час створення залежить від розміру бази даних та файлів сайту. Наприкінці ви побачите повідомлення про закінчення.
Тут одразу можете завантажити локально резервну копію. Вона складається із 2-х файлів: zip-архів із файлами сайту та базою даних, а також файл installer.php. Останній запускає сам процес відновлення із резервної копії та встановлення сайту.
Щоб відновити із створеної копії:
- Відкрийте Duplicator > Packages. У рядку потрібної копії завантажте на локальний комп'ютер 2 файли через кнопки Installer і Archive.
- Скопіюйте їх у кореневий каталог сайту на хостингу або локальному сервері. У першому випадку зручно під'єднатися через FTP.
- Створіть порожню базу даних на хостингу або локальному сервері із кодуванням
utf8mb4_unicode_ci
абоutf8mb4_general_ci
.
- У браузері введіть адресу сайту у форматі
site.com/installer.php
- У блоці опцій Setup введіть дані для доступу до бази даних (хост, назва бази даних, логін та пароль) і натисніть кнопку Validate.
- Активуйте опцію I have read and accept all terms & notices*, після чого натисніть кнопку Next.
- У спливаючому вікні клікніть OK, після чого запуститься процес копіювання файлів та заповнення бази даних із архіву.
- У наступному вікні ви побачите звіт про успішне відновлення із резервної копії та відповідне повідомлення.
- Відновлення з резервної копії завершене. Клацніть Admin Login. Система видалить вже непотрібні інсталяційні файли та перенаправить вас на сторінку входу до адмін-панелі.
BackUpWordpress
Після активації модуль встановлює свій розклад бекапів за замовчуванням (щоденна копія бази даних та щотижневе резервне копіювання бази даних та файлів).
Завдання можна запустити та видалити. Якщо потрібно змінити, відкрийте Інструменти > Backups, а потім натисніть Settings.
У опціях виберіть що копіювати (файли/базу даних), як часто, час старту, кількість копій, що зберігаються. В останньому налаштуванні вкажіть e-mail, на який надходитиме повідомлення про закінчення резервного копіювання.
Щоб зберегти зміни, натисніть кнопку Done.
Вручну
Всі наведені нижче способи створення резервної копії сайту WordPress передбачають виконання всіх операцій у ручному режимі.
FTP
Завдання: скопіювати всі файли сайту на локальний комп'ютер.
Покажу на прикладі безкоштовного FTP-менеджера FileZilla.
- Створіть локальну папку, в якій зберігатиметься резервна копія.
- Через FTP-клієнт під'єднайтеся до сервера хостингу та знайдіть кореневий каталог із файлами сайту. Зазвичай він називається public_html, www, root або аналогічно назві домену вашого сайту.
- У лівій частині вікна FileZilla перейдіть до створеного локального каталогу. Перетягніть папку public_html із правого вікна в ліве та дочекайтеся закінчення копіювання.
Щоб відновити, у лівому вікні відкрийте папку з резервною копією та перетягніть весь каталог сайту у праве вікно (із заміною).
до змісту ↑З панелі керування хостингу
Для користувача хостинг надає зручний інструмент адміністрування — панель керування. Часто для цього використовують окремі рішення ISPManager, cPanel або панелі власної розробки.
Покажу на прикладі популярної cPanel.
cPanel
- В адмін-панелі хостингу знайдіть та відкрийте менеджер файлів (File Manager).
- Знайдіть основний каталог із файлами вашого сайту, клікніть по ньому правою клавішею миші та виберіть пункт Compress.
- В результаті було створений ZIP-архів із файлами вашого сайту. Щоб його зберегти на своєму локальному комп'ютері, клацніть по ньому правою клавішею миші, виберіть пункт меню Download та вкажіть папку на своєму комп'ютері, куди потрібно завантажити.
Залишилося зробити копію бази даних.
- У головному вікні cPanel знайдіть блок Databases та клацніть на пункті phpMyAdmin.
У новому вікні з'явиться вікно програми phpMyAdmin із списком усіх баз даних.
- У лівій частині вікна оберіть потрібну базу даних
- У правій частині вікна перейдіть на вкладку Експорт та натисніть однойменну кнопку внизу вікна. Далі вкажіть локальний каталог на своєму комп'ютері, щоб завантажити sql-файл із базою даних.
Як часто слід виконувати резервне копіювання сайтів WordPress
Це залежить від того, як часто ви додаєте новий контент. Якщо вносите зміни, встановлюєте нові плагіни або щодня додаєте публікації, резервні копії повинні виконуватися частіше. Відмінне практичне правило — створювати як мінімум одну резервну копію щодня.
Крім того, незалежно від частоти бекапу, перед внесенням серйозних змін на сайті я рекомендую обов'язково створювати повну резервну копію. Це потрібно для відновлення роботи сайту у разі помилки.